Docenten vo met een baan of twee banen naar burnout- en welzijnsrisico's
Bron: NEA (2014-2015)
Burnoutklachten (% 'Ja')
Voldoen aan psychische werkeisen (% 'Helemaal eens')
Verwaarlozing thuis door werk (% '(zeer) vaak')
Burnoutklachten (% 'Ja')
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0
Docenten met een baan
Docenten met twee banen
Hybride docenten vo naar ervaren nadelen van het combineren
Bron: Flitspanel Screening Combinatiebanen (2016)
Geen directe nadelen
Weinig vrije tijd
Constant bezig zijn met…
Teveel werkdruk/hectiek
Dubbele administratie
Meer vergaderlast
Minder regelmatige…
Vermoeidheid
Teveel overuren
Loyaliteitsconflicten op h…
Mezelf moeten…
Allerhande salarisnadelen
Minder pensioenopbouw
Minder promotiekansen
Vaker problemen thuis
0
5%
10%
15%
20%
25%
30%
35%
Hoofdredenen voor ex-hybride docenten om te stoppen met tweede baan
Bron: Flitspanel Screening Combinatiebanen (2016)
36,6%%
18,8%%
13,1%%
8,9%%
4,7%%
1,9%%
1,4%%
14,6%%
Kreeg betere kansen in een van de banen of nieuwe baan
Gaf teveel werkdruk/stress
Financieel niet meer nodig
Te moeilijk om te organiseren qua (reis)tijd
Een van mijn banen hield op
Gaf teveel loyaliteitsconflicten
Mijn werkprestaties leden eronder
Anders
Zouden reguliere en ex-hybride docenten het hybride docentschap (weer) overwegen?
Bron: Flitspanel Screening Combinatiebanen (2016)