HD EXOTISCH | |
+ Aantal? | 13,6% docenten vo heeft 2e baan (= hoger dan NL gemiddeld) |
+ Reden? | Meer dan 50% zoekt afwisseling en ontwikkeling in combinatie |
+ Verantwoord? | Intenser werk, maar geen structurele negatieve consequenties |
| |
HD MEERWAARDE | |
+ Loopbaanverrijking? | Hybride docenten zeggen nu meer te doen wat ze graag willen en kunnen |
+ Kwaliteitsimpuls? | Directe meerwaarde in voorbeelden, andere up-to-date kennis |
+ Schoolstrategie? | Indirecte meerwaarde in ander netwerk, stagaires, uithangbord |
| |
HD ANIMO | |
+ Niet-docenten? | 20% niet-docenten (HBO+) over te halen voor hybride docent |
+ Stille reserve? | Een derde 'stille reserve' ziet motivatie voor hybride docent |
+ Huidige docenten? | 67% huidige docenten zou hybride docentschap overwegen mits het groeikansen biedt |
| |
HD WERKBAARHEID | |
+ Combi-constructie? | Combi zzp of overheid makkelijker; ondergrens 0,4 - 0,5 FTE docent |
+ Combi-context? | Ruimte, steun en vertrouwen belangrijk, maar zeker niet vanzelfsprekend |
+ Combi-skills? | Succes hybride docentschap deels afhankelijk van skills hybride docent zelf |
| |
HD BELEIDSKANSEN | |
+ Acute leraartekorten? | In onderwijspacten en combi-vacatures, hybride docent concreet maken |
+ Nieuwe instroom? | Versnelde maatwerkopleiding richting hybride docentschap |
+ Aantrekkelijk beroep? | Uitbouwen opties functiemix; Hybride docentschap in gesprekscyclus |
+ Lerende school? | Hybride docent logisch gevolg van leeromgevingen met vagere grenzen |
| |
HD OBSTAKELS | |
+ Ondergrens docent-uren? | Vermeende ondergrens om effectief docent te zijn bepaalt houding |
+ Devaluatie bevoegdheid? | Bij hybride docenten met andere bevoegdheid vrees voor 'hobbydocent' |
+ Draagkracht organisatie? | Scholen kunnen tussen 5%-25% hybride docenten organisatorisch aan? |
+ Investeringsrisico's? | Weinig vertrouwen in lange termijn hybride docentschap, maakt voorzichtig |
+ Arbeidsjuridisch zwak? | (Ontrechte?) angst allerhande arbeidsjuridische moeilijkheden |